mukadimah

ASSALAMUALAIKUM dan selamat datang ke blog ini..ini hanya lah blog peribadi yang diusahakan oleh aku sendiri..follower hanya terdiri daripada kawan-kawan terdekat sahaja..tidak berminat untuk menambah kawan maya tetapi jika anda mahu follow silakan tapi ouuuhh please jangan tinggal jejak dengan menaip 'ak da follow, follow me back keyh'!..oouh..tak suka..sila tinggalkan komen atau di shoutbox supaya saya tahu anda melawat blog saya..terima kasih(^_^)

Wednesday, April 20, 2011

kenapa aku xtegur?

bismillahirahmanirahim...


assalamualaikum..aku nak luahkan something..korang baca tau..

baru-baru ni ada kawan aku datang rumah..dia cerita pasal kawan lelaki dia..rapat larh..deme macam kapel tapi xdeclare..dia tau benda tu salah tapi dia xtau camne nak buat..

******

tahun lepas..ade seorang kawan aku..dia seorang yang sangat2 sosial..then tibe2 dia tanya aku..'wan, knape kau xnasihat kawan2 kau pasal kapel?n kadang2 aku tengok kau macam menggalakkan je...'

aku terdiam..ye sangat tersentap..

kenapa aku xpenah tegur orang pasal kapel?

sebab aku xpernah kapel..aku xpernah rasa perasaan itu..cakap nasihat orang senang weh tapi nak buat susah..da banyak bacaan aku baca pasal kapel tapi masalah nye aku memang xreti nak nasihat..

kawan2 rapat aku ada yang kapel..ramai je tapi aku xtegur..sebab seriously aku memang xtau camne nak cakap..camne nak nasihat.,.aku xpernah berada dalam keadaan korang..ye..menyampaikan dakwah, nasihat je la!..kalau aku nasihat aku rasa aku hanya bercakap benda yang kosong je..zero!..

macam mane aku nak nasihat sedangkan aku juga bercakap pasal lelaki..aku juga ada perasaan suka terhadap lelaki, aku juga memandang lelaki, aku juga berkawan rapat dengan lelaki cuma 1 je..aku xkapel n insyaAllah aku xakan kapel..

aku xpernah kapel tapi andai Allah memberi perasaan itu adakah aku boleh menolaknya?aku hanya mampu berdoa diri aku xkecundang..

kapel ni haram kan?masing2 da besar..dah boleh fikir antara yang naik dan buruk..yang HARAM tetap haram..xkan pernah menghalalkan..


kalau kawan aku bercerita pasal lelaki aku akui memang aku mengiakan seolah2 aku sokong tapi dalam hati aku sangat larh xsuke..aku xtau camne nak luahkan..

dulu aku pernah tegur seorang kawan aku..semua orang bercakap pasal dia..sebab dia rapat dengan lelaki ni..n then semua takot nak tegur..aku pown tegur la..sebab dia kawan aku..tegur secara baik..dia menangis..aku pown menangis..tapi benda ni hanya bertahan selama 2 3 hari..no point..memang aku kecewa..benda ni kena lahir dari hati..sebab tu aku da xtegur pasal kapel..sebab seriously aku xtau macam mane nak tegur..

ada kawan aku..result spm dia 8A 1B..sekolah agama tapi kapel..hukum hakam segala syariat dia power dari aku..ilmu agama dia tinggi tapi dia still buat benda terlarang..kenapa? semuanya sebab nafsu..

aku hanya mampu berdoa semoga aku dan kawan2 aku menjauhi zina..pelihara la mahkota serta aset korang..ingat hidup ni hanya sementara..apa yang ada dalam diri korang dan luaran hanya la PINJAMAN dari Allah...kecantikan, kepandaian, harta dan segala-galanya..Allah yang menghidupkan manusia dan Allah juga yang mematikan hambaNya..

owh please..aku hanya mampu untuk mengingati je..aku xmampu untuk menghalang mereka2 yang kapel..bila manusia ada perasaan..dia boleh jadi jahat dan baik..di situ la ada syaitan dan malaikat..di situ lah ada neraka dan syurga..

LIFE IS A CHOICE

betul ke tu?so pandai2 la korang pilih..nak jahat kena ada syaitan..kalau ada syaitan di situ lah ada neraka....nak SYURGA?..kena ada malaikat disisi..macam mane nak ada..jadi la baik..kalau baik kena buat apa yang disuruhNya dan meninggalkan apa yang dilarangNya




5 comments:

  1. alhamdulillah.. perkongsian yang menarik.. =)

    ReplyDelete
  2. manusia tu tak perfect. sntiasa lalai. pcyelaa, setiap manusia kalo boleh nak menjauhi perbuatam keji tu tapi mereka tak mampu. insyaALLAH, mungkin suatu mase nti mereka diberikan hidayah. so am i. nice entry wan :)

    ReplyDelete
  3. hajar- heee..luahan je..takot gak..

    kak sheda- insyaAllah..doa byk2..takot ye nk hadapi mse dpan..sntiasa baiki dri...huhu

    shera- haha..

    ReplyDelete
  4. hehe :) nak tahu 1 cerita tak. akk dulu ade kawan yang sangat2 teruk. serious, teruk yang amat sangat. alhamdulillah, dia dijodohkan dengan anak kwn mak dia, seorang ustaz. dan sekarang, guess what ? dia berhijab labuh, dan berpudah tau. act, sebelom dia kahwen da nampak perubahan dia. see, hidayah Allah. seteruk2 manusia boleh jadi sebaik2 manusia :) sekadar berkongsi pengalaman di depan mata :)

    ReplyDelete