mukadimah

ASSALAMUALAIKUM dan selamat datang ke blog ini..ini hanya lah blog peribadi yang diusahakan oleh aku sendiri..follower hanya terdiri daripada kawan-kawan terdekat sahaja..tidak berminat untuk menambah kawan maya tetapi jika anda mahu follow silakan tapi ouuuhh please jangan tinggal jejak dengan menaip 'ak da follow, follow me back keyh'!..oouh..tak suka..sila tinggalkan komen atau di shoutbox supaya saya tahu anda melawat blog saya..terima kasih(^_^)

Wednesday, March 16, 2011

be matured ya frenz!

bismillahirahmanirahim...


kau ni macam budak-budak la!..hmm..agaknya ada x pernah orang cakap camtu kat korang?yes!..untuk aku pernah..so apa respon aku??oowhhh tidaakk!..sangat frust!..kenapa??be urself..but now aku da 18 ye..
-tiada lagi baju putih kain biru turqoise
-tiada lagi homework esok make sure kat meja cikgu
-tiada lagi ugutan cikgu2 untuk menghantar kerja rumah
-tiada lagi nama di buku teks atau latihan
-tiada lagi pagi2 dok mengejar ke kelas
-tiada lagi kawad dia awal pagi
-tiada lagi jam 10.10 waktu rehat
-tiada lagi jam 4.30 ptg waktu balik

 owwhh banyak ye ayat 'tiada'!..yes..i know i'm now 18..so what??be matured la frenz..

**********

hampir setiap hari aku online dan bukak facebook..


sampaikan bangun2 tanpa sarapan terus on9..
sampaikan pukul 2 3 pagi dok mengon9..
tapi itu dulu sekarang aku da bosan sesangat dengan benda alah ini..serius..
dulu aku fikir on9 ni buang masa tapi skarang xlagi..
dengan aku on9 aku bukak macam2 web..
banyak la..tengok youtube..baca blog orang..bukak web sana sini..
tengok pemikiran orang..
hey..kau perasan x sebenarya kau xmatang langsung..yes!.aku mengaku aku rase aku sangat larhh tidak matang..MACAM MANE NAK JADI MATANG?soalan bodoh rite?aku tau jawapan tapi xperlu la aku cakap kat sini..
setiap hari aku tanya diri aku sendiri..apa aku buat hari ini??ooh tidak..unmatured betul..kadang2..menyesal dengan apa yang dah dilakukan..n sejujur2nye aku banyak kali memalukan diri aku sendiri secara xsengaja..semuanye sebab kata hati..kata hati??ye!..itu la diri kita yang sebenarnya dan kadang2 diri kita mengikutnya tanpa disedari..

*********

kau fikir kau sorang je betul.?hey,,mana mungkin..ada berbillion orang kat dunia ni..kau ingat kau betul?lain orang lain la caranya..cermin diri la..yang pasti setiap manusia ade kekhilafannya tersendiri..xpayah nak jugde2 orang..lagi 1..rugi bagi orang yang nak jadi PERFECT!...bodoh punye orang!..kadang2 aku sangat jeles dengan orang yang pandai..mesti kita rase rendah diri sesangat..betol..kadang2 dengan orang tu kita terpaksa ubah diri kita..berpura2 la senang citer..sebab kita xnak nampak seperti orang bodoh n nak nmpak perfect..yes..itu aku..aku mengaku..aku selalu muhasabah diri tapi bila keadaan tu berlaku aku xboleh control diri aku..kenapa aku rase macam tu?
-sebab aku xpandai
-sebab dulu aku sntiasa ditindah, dpandang rendah. dihina
cukup lah..tolong ingatkan aku..aku xsuka diri aku macam tu..aku xmatang..aku perlukan diri aku!..

********

kawan yang sebenar bukan kawan yang suka memuji dan dipuji..aku sangat setuju dengan ayat ni..kadang2 kawan yang kita xsuka, yang kita benci, yang kita slalu kutuk rupanya itulah kawan yang tunjuk kita dunia sebenar..yang mengajar kita erti kehidupan..yang mematangkan kita...tepuk dada tanya hati masing2..yang indah itu la yang selalu membutakan kebenaran..

********

'pergi sekolah belajar rajin2 ya'..selalu kan korang dengar ayat tu daripada mulut parents korang?betul cakap ustaz talha..bila kita pergi sekolah mak bapa kita selalu pesan ayat tu..mana ada deme pesan 'nanti kat sekolah cari pakwe yang hensem2.yang kaya2 tau'....ada x?..xda kan??tu la yang aku kesal sangat2..aku xperasan ayat mak bapa kita punya maksud yang tersirat dan penuh harapan..aku xbelajar betul2..xpernah bawa mak bapa aku naik atas pentas..selalu runtuhkan harapan menggunung mereka..ye la..ikutkan nafsu semua jadi haru..tapi mungkin dah terlambat aku nak sesali..result spm nak keluar da..aku tawakal dan redha dengan keputusan-Nya..

*********

kita ni manja kan??minta apa2 je senang je dapat..xpenah bersyukur,,nak cakap terima kasih pown susah..kenapa?? sebab diri kita sangat egois..dan kita xpenah puas dengan apa yang kita perolehi kn??..nampak orang lain dapat lagi hebat..kita pown nak lebih hebat..aku macam tu ke??tengok orang,kita pown nak jadi macam tu..ntah pape la..be urself la..be matured..xabes2 nak ikot orang..enough ok?




cukup la aku berperangai childish!..biarlah pengalaman mematangkan diri aku xpayah nak komplen banyak2..pengalaman mematangkan aku sejajar dengan peningkatan umur aku ye!..hehe..:-)



p/s- kenapa aku letak nama WANNAONE kat facebook dan ITU AKU BUKAN KAMU kat blog..??..sebab untuk mengingatkan aku untuk menjadi diri sendiri..(^_^)v


No comments:

Post a Comment